Vissza lehet-e cserélni a karácsonyi ajándékokat?

Jön a karácsony, a szeretet/vásárlás ünnepe (kinek melyik a fontosabb…), sok bolt az éves forgalmának akár felét is bonyolíthatja a karácsonyi időszakban, pörög a gazdaság. A vásárlások összetorlódása miatt előfordulhat hogy több helyről kapunk ugyanolyan ajándékot, valamelyik megvásárolt műszaki cikk nem működik. Most azt nézzük meg, hogy milyen jogaink vannak ezzel kapcsolatosan.

Karácsony

Kötelesek-e árut kicserélni, ha nincs semmi baja?

Röviden: nem. 1990-től volt egy kereskedelmi miniszteri rendelet az üzletek működéséről, ebben szerepelt, hogy: „

  1. § (1) A vásárlástól számított nyolc napon belül a fogyasztó kívánságára a kereskedő, az üzletében vásárolt árut minőségi kifogás nélkül is köteles kicserélni, amennyiben az áru hibátlan és azt a fogyasztó még nem használta. (2) Egészségügyi, kozmetikai, alsóruházati cikket, gyermekjátékot – sértetlen csomagolásúak kivételével – valamint élelmiszert kicserélni tilos.”

A kereskedelmi miniszteri rendelet azonban csak 1997 februárig volt hatályban, jelenleg pedig már nincs ilyen szabály. Érdekes egyébként ez a szabály, mert jogászként időnként rácsodálkozunk, hogy az átlagember mennyire nincs tisztában a fogyasztói jogaival, annak ellenére, hogy ezzel kapcsolatban elég sok (bár nem túl jó) kampány van folyamatosan, egy mindössze 7 évig élő szabályra viszont még 20 év távlatából is nagyon sokan emlékeznek.

Az üzlet természetesen megteheti, hogy kicseréli az árut vagy engedi levásárolni az értékét, de ez ebben az esetben – tehát ha nincs minőségi hiba, csak nem tetszik vagy nem jó a méret, vagy van már olyanunk – kizárólag az üzlet jóindulatának köszönhető, nem tudunk reklamálni ha nem engedi meg.

Webáruházi vásárlás

Némileg eltér ettől az esettől ha „interneten” vásároljuk meg a terméket, ebben az esetben ugyanis a termék átvételétől számított 14 napig dönthetünk úgy, hogy mégsincs rá szükségünk: jogi kifejezéssel élve elállhatunk a szerződéstől. Ezt írásban célszerű jelezni az üzletnek (ha nagyobb értékű az áru, akkor a sima email mellett szoktuk ajánlani az ajánlott postai levelet is). Fontos: ezzel gyakran trükköznek az áruházak, de NEM az árut kell visszaküldeni 14 napon beül, hanem eddig az időpontig kell jelezni, hogy mégsincs rá szükségünk.

A termék visszaküldésére a nyilatkozattól számítva 14 napunk van, ennek költségei minket, fogyasztókat terhelnek („A fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét viseli, kivéve, ha a vállalkozás vállalta e költség viselését.”). Amíg nem igazoltuk, hogy visszaküldtük az árut, addig a vállalkozás nem köteles visszatéríteni a pénzt. Ha igazoltuk, akkor legfeljebb 14 nap alatt köteles visszatéríteni.

A kulcsszó itt tehát a 14 nap, ezt tartsuk észben, szinten mindenkinek mindenre 14 napja van, ha webáruházban (interneten) vásároltunk.

Vannak olyan termékek, amiknél ez az elállás a termék (vagy szolgáltatás) jellege miatt nem gyakorolható: ilyenek például a romlandó dolgok, egyedi megrendelések (pl. saját feliratos vagy gravírozott ajándéktárgyak), fehérnemű. Ezeknek a felsorolása a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 29. § (1) bekezdésében található.

Műszaki cikkek

Gyakran megesik, hogy megvesszük a dvd lejátszót vagy más eszközt karácsony előtt 2-3 héttel, majd a csomagok kibontása után derül ki, hogy az eszköz nem működik, így megnyertünk egy újabb utat az üzletbe a két ünnep között, hogy aztán végig állhassuk a reklamálók/cserélni vágyok sorát, majd várjunk a szakszervíz válaszára hogy javítható-e vagy cserélni kell. Ezt el tudjuk kerülni könnyedén.

A fogyasztónak nyújtandó kötelező jótállásról szóló kormányrendeletben van ugyanis egy kevéssé ismert szabály: ha a műszaki cikk meghibásodását a vásárlástól számított 3 munkanapon belül észleljük és jelezzük is az üzletnek, akkor nem hivatkozhatnak arra, hogy az eszköz javítható, ill. ki kell vizsgálni a szervíznek, hanem kötelezően cserélniük kell egy ugyanolyan termékre (mármint nem teljesen ugyanolyanra, hanem egy működőre J ).

Ha tehát megvásároltuk a műszaki cikket karácsony előtt, akkor a hazavitel után egyből kapcsoljuk be, próbáljuk ki: ne aggódjunk, a megajándékozott is sokkal jobban fog annak örülni, hogy biztosan működik az ajándék, mint hogy 2 hetet kelljen rá várnia, míg valójában használni tudja. Ha nem működik, akkor egyből ki tudjuk cseréltetni és megkíméljük magunkat is és a megajándékozottat is egy kellemetlen élménytől.

Jótállás

A megvásárolt holmikra – ha vállalkozástól vesszük – szinte minden esetben kapunk kötelezően egy év jótállást. A jótállás abban különbözik az ún. kellékszavatosságtól, hogy jótállás esetén az üzletnek kell azt bizonyítania, hogy hibátlan árut adott el nekünk és mi tettük tönkre – kellékszavatosságnál nekünk kellene bizonyítania, hogy vacak volt amit eladott.

A kötelező jótállásal érintett termékek listája a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében található. Mi a hallgatókkal úgy szoktuk egyszerűsíteni, hogy mire vonatkozik: ha 10.000 Ft felett van az értéke és kapható a Media Markt-ban, akkor biztos vonatkozik rá a rendelet. A boltban egyébként minden esetben adnak a termékhez ún. jótállási jegyet, tehát innen is fogjuk tudni, hogy vonatkozik rá a jótállás.

Milyen igényeink lehetnek, ha nem működik (hibás) a termék?

Elsősorban kijavítást vagy kicserélést lehet kérni. Itt szembe szokott menni a vállalkozó és a fogyasztó érdeke: a vállalkozó ki szeretné javítani (mert ez az olcsóbb neki), a fogyasztó ki szeretné cserélni vagy kéri vissza a pénzét. A jogszabály ezzel kapcsolatosan azt mondja ki, hogy a felek érdekeit mérlegelni kell, de alapvetően ha könnyen és jól javítható, akkor javítani kell, ha nem javítható vagy nem gazdaságos javítani (mert mondjuk egy műanyag pöcök tört el belül, aminek a javításához előbb 3 óra szétszedni az árut), akkor cserélni kell.

Ha a javítás vagy csere nem vállalható valamilyen okból, vagy nem áll a felek érdekében, akkor lehet kérni árleszállítást: ismerjük mi is. egy karcos Miele mosógép 250 ezer forintért nagyon drága, de ha ugyanez a gép már csak 120 ezer Ft-ba kerül, akkor már ki tudunk békülni a karcokkal. Ha még ez sem működik, akkor elállhatunk a vásárlástól: azaz visszaadjuk az árut, a kereskedő pedig a pénzt.

Fontos: sok kereskedő ilyenkor bepróbálkozik azzal, hogy nem ad vissza pénzt, hanem vásároljuk le nála (hiszen ez neki olcsóbb/jövedelmezőbb – a visszárut úgyis leköltségeli vagy visszakapja az árát a beszállítótól). Ilyet nem tehet meg, ha mégis megpróbálná, akkor azonnal kérjük a panaszkönyvet. Persze még egyszer hangsúlyozom, ez csak akkor van így, ha hibás volt az áru és ezért nem kell. Ha csak nem tetszett és a kereskedő jófejségből cseréli, akkor hiába is kérjük a panaszkönyvet.

Működik-e a fogyasztóvédelem?

Megint csak röviden: nem. Egyszer kíváncsiságból, hogy tudjak erről beszélni az órán „beleálltam” egy szavatossági vitába egy cipőbolttal: a feleségem cipőjének a talpa 2 nap használat után levált, visszamentünk a boltba, ahol azt mondták hogy elküldik javíttatni, ez nekünk nem tetszett, cserét kértünk.

Az üzletvezető próbált arról meggyőzni, hogy nem kérhetek cserét a jogszabály szerint, itt már felhívtam rá a figyelmét, hogy nem biztos hogy olyannak kéne ilyet mondania, aki ezt tanítja a jogászoknak és maga is ügyvédjelölt, de ez láthatóan nem hatotta meg. Érdekesség, hogy a fogyasztói tájékoztatóban 6-os (!) betűmérettel szerepelt a cseréről szóló tájékoztatás – minden más 12-es betűmérettel volt a papíron.

Ezt követően a kötelező körök: tettem bejelentést az illetékes kormányhivatalnál a tájékoztató miatt, hogy félrevezető és az pedig egyenesen undorító, hogy a fogyasztói jogok apróbetűkkel vannak szedve, míg minden más nagy betűkkel. Nem lepett meg a kormányhivatal válasza: nem tesznek semmit, mert nincs olyan jogszabály, ami előírja hogy a fogyasztói jogokról szóló tájékoztatásnak ugyanakkor betűkkel kell szerepelnie a papíron. Nesze neked fogyasztóvédelem…

Voltunk a békéltetőtestület előtt is: a testület igazat adott, de a testület „ajánlását” a cég nem köteles végrehajtani, csak ha ezt már az eljárás elején vállalta. Nem is hajtotta végre, tehát nem cserélte a cipőt.

Maradt volna a per, de bevallom őszintén, hogy szakmai kíváncsiságból azért inkább nem pereskedek. A tanulság az egészből, hogy még egy jogász sem tudta ezt az egész ügyet rendezni, ahogyan a nagy könyvben meg van írva. Ezért mindenki legyen nagyon résen és lehetőleg jó nevű, biztos anyagi hátterű helyeken vásároljon, mert a kis helyek vagy nem lesznek ott, vagy pedig úgysem fogják érdekelni a jogszabályok.

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kedvelje és kövesse Facebook oldalamat a legfrissebb jogi cikkekért a következő címen:

www.facebook.com/kovacslaw

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük